2011. 12. 13.

BEJGLITORTA vagy FLÓDNI TORTA KARÁCSONYRA

Most egy karácsonyi édességet mutatok meg, amit azért neveztem Bejgli / Flódni tortának, mert a hagyományos diós-, mákos töltelék mellett alma réteg is van benne.

A töltelékbe szokásom szerint rengeteg aszalványt tettem és a cukrot lecsökkentettem, a házi lekvár mennyiségét viszont megemeltem. Mivel van itthon Malibu (a bonbonokhoz vettem), ebből is csurgattam bele:))

A mennyiségekkel most egy kicsit bajban leszek, mert csináltam egy nagyobb adag tésztát, ebből készült a bejglitorta és 3-3 kisebb rúd mákos- és diós bejgli is.

Bejglitorta vagy Flódni torta

Bejglitorta szelet, jól látszik az almás, diós és mákos töltelék


A bejglik is megsültek





1 nappal később a bejglit felvágtam, látszik a sok aszalt gyümölcs és a narancshéj is



ez a 2012. évben sült, ekkor 42 rudat készítettem


KARÁCSONYI   BEJGLITORTA/FLÓDNI TORTA  ÉS   BEJGLI:
Hozzávalók:
Tészta:
Mákos töltelék és a dió nélkül a diós töltelék alapja
1 kg finom liszt
1 csomag száraz élesztő
20 dkg margarin
20 dkg libazsír
10 dkg cukor
1 citrom reszelt héja
1 csomag vaníliás cukor
2 dl langyos tej
1 db tojás
1 db tojás sárgája
kevés só

Diós töltelék:
30 dkg durvára darált dió
7-8 dkg cukor
7-8 evőkanál házi barack lekvár
Balra a kivágott teteje, a formába körbe rakva a töltelékek
5 dkg aszalt vörös áfonya
5 dkg mediterrán mix
8 dkg kandírozott narancshéj
őrölt fahéj
1 csomag vaníliás cukor
Malibu rum
őrölt szegfűszeg
0,5 dl víz

Mákos töltelék:
30 dkg darált mák
7-8 dkg cukor
7-8 evőkanál házi meggydzsem
5 dkg aszalt vörös áfonya
5 dkg mediterrán mix
Elkészült, mehet a sütőbe, hátul a bejgli tészta gombóckái
8 dkg kandírozott narancshéj
őrölt fahéj
1 citrom reszelt héja
1 csomag vaníliás cukor
Malibu rum
0,5 dl víz

Almás töltelék:
2 db szép nagy alma reszelve
1 evőkanál barna cukor
őrölt fahéj

Tetejére:
tojás

Elkészítés:
A tésztához valókat kenyérsütőgépbe  teszem és fél óra alatt összekevertetem, majd kikapcsolom és fél órát pihentetem.

A töltelékeket egyszerre készítem. Egy-egy hőálló tálba teszem a cukrot, lekvárt, aszalványokat, fűszereket és fél-fél dl forró vizet öntök rá, hogy a cukor felolvadjon. Ezután hozzáadom a többi hozzávalót és elkeverem. Az állaga sűrű, darabos, morzsalékos.

Az almatöltelékhez az almát megpucolom, lereszelem, meghintem cukorral és fahéjjal és mikróban 1-2 percet melegítem és készen van.

Így töltöm és tekerem fel a bejglit
Ha a tészta elkészült, akkor elosztom 9 egyforma gombócra. Ebből 3 gombócból lesz a bejglitorta a másik 3-3 a diós- és mákos bejgli.

2 gombócot kinyújtok 3 mm-re és rányomom a kerek tortaforma (23 cm-es) alját, majd körbevágom késsel és a vékonyan kizsírozott aljú tortaforma alját kibélelem vele. A másik gombóccal ugyan ezt csinálom, ez lesz majd a teteje. A harmadik gombócból kisebb darabokat sodrok és kinyújtom, ezzel bélelem ki a forma oldalát, a maradék tésztából pedig fenyőt, csillagokat szúrok ki.

Elől a diós- hátul a mákos kis rudak
A bejglitorta összeállítása: A tésztával kibélelt formába beleteszek egy kisebb kerek tálat, és ezt körberakom mákos töltelékkel, (így megmarad a kerek forma) ezután a kinyomkodott almás tölteléket rakom körbe.  A mákos töltelékből formázok egy kisebb gombócot, ezt rakom a közepére és a maradék részt diós töltelékkel töltöm ki.

Óvatosan csinálom, hogy a különböző ízek megtartsák a kerek formát.
Kézzel a tetejét elsimítom, majd rárakom a tetejére a korábban kivágott kerek lapot. Az oldalára vékony kis tésztacsíkokat sodrok, hogy meglegyen a pereme is mindenhol. Díszítésként a kiszúrt csillagokkal és fenyővel megrakom a tetejét, tojással lekenem és 30 C fokos sütőben (vagy meleg helyen) fél órát kelesztem.

Ezután újra lekenem, de most az erkélyre (hidegre) teszem egy fél órát. Végül a sütőt előmelegítem 170 C fokra és 40-45 perc alatt szép középbarnára sütöm.

Kisült a bejglitorta, valami csodálatos:))
Csak teljes kihűlés után szeletelem.

A bejglikhez a tészta gombócokat téglalap alakúra kinyújtom, megtöltöm töltelékkel majd feltekerem és vékonyan kiolajozott tepsibe teszem úgy, hogy ne érjenek össze.

A tetejüket megkenem egész tojással, hagyom ugyan úgy mint a bejglitortánál 30 C fokon megszáradni egy fél órát, majd újra lekenem és hideg helyre (erkélyre) teszem fél órát.

A sütőt előmelegítem 170 C fokra és megsütöm a bejgliket.



Úgy szoktam csinálni, hogyha teljesen kihűltek a rudak, akkor mindegyiket folpackba becsomagolom és hideg helyre kiteszem (erkély) és csak annyit szeletelek fel előre, amennyit 1-2 nap alatt megeszünk.







2012. első bejglije:










A tészta szokásos, a töltelékekbe most készítettem birsalma sajtot, viszont a kandírozott narancshéjat elfelejtettem:-(


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése